اگر شما هم مانند بسیاری از شرکت های کنونی به فکر ایجاد یک چت بوت هستید بهتر است بدانید در حال حاضر موضوع اصلی آموزش این چت بوت هاست. مشکل این است که این ربات ها زمانی خوب کار می کنند که آموزش ببینند.
بسیاری از راه اندازهای ربات می خواهند با ربات ها مانند یک سیستم تلفن گویا استفاده کنند و 20 کاربردی اصلی را انتخاب و ربات را بر اساس آنها آموزش دهند.اما با توجه به اینکه تلفن های گویا یکی از فن آوری های نه چندان جالب در 50 سال اخیر محسوب می شوند، تکرار این روند ایده جدید و جالبی نیست. آموزش ربات ها در نگاه اول ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید.
برای این کار در بالاترین سطح، نیاز به در نظر گرفتن همه کانال های مختلف مانند مسنجر فیسبوک، توییتر، کیک، ویچت، وب چت، برنامه های موبایل، آلکسا و.... است که مشتریان برای ارتباط با شما استفاده می کنند. علاوه بر این باید از قابلیت های منحصربفرد رابط کاربری هر کانال و زبان های متعدد حمایت کند.
در ادامه بهترین شیوه آموزش ربات برای ارائه ارزش واقعی به شرکت و مشتریان می اندازیم.

مرحله اول: پیش آموزش ربات

این کاری است که بسیاری از شرکت های ربات در نظر می گیرند، و اولین گام در یک برنامه آموزشی واقعی است. در این مرحله باید با مشتریان ارتباط برقرار کرد و یا با کمک بخش پشتیبانی ببینید اصلی ترین دلایلی که مشتریان با شرکت تماس می گیرند چیست. با نمونه برداری از چت ها و ضبط تماس می توانید به درک اهداف مشتری نزدیک تر شوید. این کار یک گام مناسب و معقول برای شروع است.

مرحله دوم: تجزیه و تحلیل تمام تعاملات مشتری

بسیاری از شرکت های ربات فرض می کنند که شما می دانید مشتریانتان چه چیزی می خواهند و اگر این کار را نکرده باشید با مشکل مواجه می شوید. با این حال ابزاری که سوالات مشتریان را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کند یک قطعه کلیدی در آموزش ربات است. این تجزیه و تحلیل ها به شما می گوید مشتریانتان دقیقا می خواهند با ربات چه کاری انجام دهند. این گام در تعیین اولویت های ربات برای نیازهای مشتری است و مهم ترین بخش از چارچوب های آموزشی ربات است.

مرحله سوم: آموزش ربات

با استفاده از اطلاعات به دست آمده در تجزیه و تحلیل ها می توانید نحوه آموزش ربات را مشخص کنید. یک راه حل خوب به شما اجازه می دهد ربات خود را با بهترین پلت فرم مطابقت داده و قابلیت ها و محدودیت های ویژه ای برای آن در نظر بگیرید.
یک سیستم دارای معماری خوب به شما اجازه انواع مکالمه و پرسش و پاسخ از سیستم عامل را در یک سیستم می دهد. زبان های متعدد باید به طور خودکار تولید و یا آپدیت شوند. آموزش ربات های متعدد برای حل این مشکل کاری دیوانه کننده است.

مرحله چهارم: اندازه گیری تاثیر

سعی کنید هر روز از مشتری کانال برای تعیین چگونگی تاثیر ربات سوال کنید. راههای بسیاری برای اندازه گیری سطح مشتریان از رضایت در تعامل با ربات وجود دارد. با گذشت زمان، می توانید یک آستانه نرمال برای هر پارامتر تعیین کنید.

مرحله پنجم: بهبود مداوم

فرایند آموزش ربات هرگز به پایان نمی رسد. حتی اگر بخواهید یک کار ساده انجام دهید باید به طور مداوم به مشتریان خود یاد بدهید که چگونه از آن استفاده کنند و پشتیبانی از پلت فرم و محصولات جدید را اضافه کنند. اگر یک کسب و کار پیچیده دارید و از ربات برای خدمت دهی به مشتریان استفاده کنید، باید سرمایه گذاری قابل توجهی برای آموزش مداوم انجام دهید.